
Året var 2007, Cissi var mammaledig efter att ha välkomnat sitt första barn Selma till världen. Innan mammaledigheten hade hon varit butikschef på Carlings, en butik som specialiserade sig på jeans. Som nybliven förälder kände sig Cissi rastlös och började fundera på att följa sin dröm om att starta eget företag.
Med Selma i barnvagnen började Cissi ta långa promenader på sitt älskade Söder i Stockholm. När hon gick längs gatorna väcktes tanken:
"Det måste vara fler än jag som gillar färgglada kläder och tycker att miljö och hållbarhet är viktigt".
Cissi har alltid tyckt att det är lite märkligt att vi i ett land med så många grå och mörka månader anpassar färgen på kläderna efter vädret. Att använda färgglada kläder året om gör att vi sprider ljus i mörkret. Eftersom vi använder kläder varje dag är det ett perfekt sätt att sprida glädje.
Hon hittade en liten lokal på Söder att hyra
Bondegatan 6 blev den första adressen för hennes butik. Eftersom tanken var att mor och dotter skulle kunna matcha kändes det självklart att namnet på butiken skulle bli, "Cissi och Selma”. På den tiden när butiken öppnade såldes det hälften barnkläder och hälften vuxenkläder. Cissi hade alltid haft en passion för retrostil, och hon beslutade sig för att hälften av butiken skulle vara dedikerad till nytt, medan den andra hälften skulle fokusera på retrokläder. Dessa retroplagg tillverkades ofta av små designers som använde återvunna material, i många fall gamla påslakan.
Butiken hade öppnat och Cissi sökte regelbundet efter kläder och varumärken som passade in i butiken och hennes vision. Men det dröjde inte länge förrän hon insåg att utbudet av ekologiska kläder, särskilt färgglada, var nästintill obefintligt. Det var här hennes resa mot det egna varumärket började ta form.

Visionen
Cissi hade en vision om att göra Sverige mer färgglatt och samtidigt producera hållbara kläder. Eftersom hon inte hittade det från andra varumärken var det dags att hitta ett nytt sätt att komma framåt. Tillsammans med Olivia som då jobbade i butiken bestämde de sig för att börja designa egna kläder. 2013 startade de med några få klänningar som var inspirerade av retrostilar från 50-, 60- och 70-talen, både i modell och mönster. Målet var att skapa hållbara och tidlösa kläder som kunderna skulle kunna använda säsong efter säsong utan att oroa sig för att de skulle bli otrendiga.
Nu år 2025, har Cissi och Selma vuxit och har ca 90 återförsäljare över hela Europa, en webbshop, tre butiker i Stockholm, Uppsala och Göteborg samt pop-up butiker med jämna mellanrum. Cissi och Selma har en härlig gemenskap där alla bidrar till att sprida visionen framåt, 4800 medlemmar i Cissi och Selmas recycle-grupp, 13 700 följare på Instagram, 5600 medlemmar i stammis-klubben och mer än 10 700 personer tillåter ett färgglatt nyhetsbrev landa i inkorgen varje månad. Cissi och Selma är inne på fjärde adressen på Bondegatan där vi tillsammans jobbar för att sprida visionen vidare.
Tack alla kunder!
Tack vare alla er fantastiska kunder fortsätter Cissi och Selma att sprida färg och glädje och ser fram emot att tillsammans med er inspirera fler att våga klä sig mer färgglatt!
