Året var 2007, Cissi var mammaledig efter att ha välkomnat sitt första barn Selma till världen. Innan mammaledigheten hade hon varit butikschef på Carlings, en butik som specialiserade sig på jeans. Som nybliven förälder kände sig Cissi rastlös och började fundera på att följa sin dröm om att starta eget företag.
Med Selma i barnvagnen började Cissi ta långa promenader på sitt älskade Söder i Stockholm. När hon gick längs gatorna väcktes tanken:
"Det måste vara fler än jag som gillar färgglada kläder och tycker att miljö och hållbarhet är viktigt".
Cissi har alltid tyckt att det är lite märkligt att vi i ett land med så många grå och mörka månader anpassar färgen på kläderna efter vädret. Att använda färgglada kläder året om gör att vi sprider ljus i mörkret. Eftersom vi använder kläder varje dag är det ett perfekt sätt att sprida glädje.
Hon hittade en liten lokal på Söder att hyra
Bondegatan 6 blev den första adressen för hennes butik. Eftersom tanken var att mor och dotter skulle kunna matcha kändes det självklart att namnet på butiken skulle bli, "Cissi och Selma”. På den tiden när butiken öppnade såldes det hälften barnkläder och hälften vuxenkläder. Cissi hade alltid haft en passion för retrostil, och hon beslutade sig för att hälften av butiken skulle vara dedikerad till nytt, medan den andra hälften skulle fokusera på retrokläder. Dessa retroplagg tillverkades ofta av små designers som använde återvunna material, i många fall gamla påslakan.
Butiken hade öppnat och Cissi sökte regelbundet efter kläder och varumärken som passade in i butiken och hennes vision. Men det dröjde inte länge förrän hon insåg att utbudet av ekologiska kläder, särskilt färgglada, var nästintill obefintligt. Det var här hennes resa mot det egna varumärket började ta form.